måndag 23 februari 2015

Dagens wikipedia-uppslag: JÄRN

Idag satt jag och läste lite på wikipedia och kom fram till sidan om järn. Jag tänkte då att jag skulle kanske öka min allmänbildning (som dock redan är rätt stor) och bläddra runt lite på wikipedia en stund varje dag,

Det jag läste om järn var bland annat följande:

I jordskorpan är järn det fjärde vanligaste grundämnet och förekommer sällan i ren form, ofta i föreningar med syre, hematit och magnetit.

Jordens kärna består till stor del av en järn-nickel-legering.

De vanligaste källorna till järn i Sverige idag är berggrunden i Bergslagen och Norrland. Den största järngruvan i Bergslagen var Grängesberg i Ludvika kommun där man bröt järnmalm från 1500-talet fram till 1989.

I Norrland bryts denna metall idag i Kirunavaara och i Malmberget.

Ofta innehåller järn en mängd kol. Ju mer kol, desto hårdare och sprödare järn.

Tackjärn: Innehåller mer än 4 procent kol, framställs i masugnar för att omvandla till användbara former av järn.
Gjutjärn: Innehåller 2-4 procent kol och även kisel.
Stål: Innehåller 0,4-1,5 procent kol. Denna legering är den mest använda idag.
Smidesjärn: Innehåller mindre än 0,4 procent kol.

Hälsningar /Tibbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar