måndag 12 januari 2015

"Då får du kissa i byxorna" - Korrekt av lärarinnan? Eller inte?

I fredags var jag på genomfart i en skola i Trollhättan.

När jag passerade ett klassrum var en flicka, som jag sett förut och fått uppfattning om att hon är väldigt full av energi, på väg ut genom dörren från ett klassrum, årskurs 1.

Fröken ropar efter henne: -"Var är DU på väg?"
Flickan: -"Jag är kissnödig, jättekissnödig, jag måste på toaletten."
Fröken: -"Det kan inte hjälpas, vi håller på att avsluta nu. Kom in igen."
Flickan: -"Men....jag MÅSTE på toa, det är bråttom."
Fröken argt: -"Nej, kom in igen, då får du kissa i byxorna."

Flickan gick in igen, till klassen, och stängde dörren. Men redan efter trettio sekunder kommer hon utspringande och rusar mot toaletterna.

Frågan är inte hur bråttom hon hade till toaletten, det är ovidkommande. Den frågeställning jag är ute efter är om huruvida det sätt fröken formulerade sig på ("då får du kissa i byxorna") är korrekt av en lärarinna i årskurs 1 i en skola när hon talar till en sjuåring inför hela klassen, eller om jag bör vidarebefordra detta till skolans rektor för vidare undersökning?

Hälsningar /Tibbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar