söndag 29 mars 2015

Chokladbollar

I brist på annat att göra så råkade jag precis baka lite chokladbollar (i min värld heter de chokladbollar, inget annat)...

Receptet jag använde var det som stod på baksidan av paketet till Gyllenhammars Havregryn och i detta recept använder man följande ingredienser för cirka 25 chokladbollar:
100 gram smör, 1 dl strösocker, 3 dl havregryn, 2 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker och slutligen 2 msk kallt kaffe (själv sätter jag i VARMT kaffe, för jag tycker att ingredienserna "smälter ihop" bättre då.

När man blandat ihop allt detta (det gör jag i matberedaren) så rullar man bollar av "smeten" och rullar dem i pärlsocker eller kokos, själv väljer jag oftast pärlsocker till detta "bakverk".

Sedan ska de stå svalt ett tag. Så just nu står dessa i min frys. Bra att ha hemma när man får besök, det är rätt gott till kaffet!

Hälsningar /Tibbe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar